אחת מהסוגיות הבסיסיות, העומדות תדיר במרכז הדיון בשאלה מהו תפקידה של המדינה המודרנית, ומהי מהות מחוייבותה כלפי אזרחיה, היא השאלה האם המדינה מחוייבת לסייע לאזרחיה גם בשעה שהם מתמודדים עם ליקוי משמעותי במצבם הרפואי, אשר פוגע באיכות חייהם, ומקשה על יכולתם להתפרנס ולכלכל את עצמם בכבוד.
למרבה המזל, במרבית מדינות העולם, כמו גם במדינת ישראל, החוק מכיר במחויבותה של המדינה לסייע לאזרחיה במצבים אלו, כאשר הגורם האחראי למתן סיוע זה במדינת ישראל הוא המוסד לביטוח לאומי, וזאת מתוקף החוק.
מטבע הדברים, קיים קושי להכריע בשאלה איזה אזרח זכאי ליהנות מתמיכה כספית בגין מצבו הרפואי, ואיזה אזרח לא זכאי. מסיבה זו, המוסד לביטוח לאומי גיבש זה מכבר קריטריונים מסוימים, המאפשרים לקבוע באילו מקרים תושב המדינה יהא זכאי לקבלת הסיוע. קריטריונים אלו מבוססים על מה שמכונה ״אחוזי נכות״, וכפי שיפורט להלן.
אחוזי נכות בביטוח לאומי
בשעה שתושב מדינת ישראל מבקש ליהנות מסיוע כספי, עליו לפנות לגורמי המוסד לביטוח לאומי, כאשר בעקבות פנייתו, הוא יידרש להתייצב בפני ועדה רפואית, הבוחנת את מצבו הרפואי העכשווי. בעקבות הבדיקה, יוגדרו לפונה ״אחוזי נכות״ בשיעור מסוים, המשקפים את היקף הפגיעה במצבו הבריאותי, ונעים בין 0 ל-100%.
במידה ונקבע כי אחוזי הנכות של אדם מסוים עומדים על 60% לפחות, הוא יופנה להתייצב בפני פקיד תביעות, אשר מתפקידו לקבוע מהי דרגת אי הכושר לעבודה של הפונה. בהמשך, ובהתאם לדרגת אי הכושר של הפונה, ייקבע גם סכום קצבת הנכות לו הוא זכאי (עד לסכום של 2,342 ש״ח, המשולם לסובלים מדרגה של 100%, נכון לשנת 2015).
כיצד ניתן לשנות את קצבת הנכות?
חשוב לזכור, כי בניגוד למשוואות מתמטיות, אשר להן תשובה נכונה אחת ויחידה, הרי שביחס להגדרת מצבו הבריאותי של אדם, המצב בהחלט לא פשוט עד כדי כך. זאת בראש ובראשונה מאחר ובניגוד למשוואה המתמטית, מצבו הבריאותי של אדם נוטה להשתנות באופן תמידי, כאשר לא תמיד הקביעה הנכונה להיום תהיה גם נכונה ביום שלאחר מכן.
יש לזכור גם כי בדומה לכל מקרה אחר, גם בהליך קביעת אחוזי הנכות של אדם עלולות ליפול טעויות אבחנה, שהרי כולנו בני אדם, ומועדים לטעויות. מסיבה זו, במקרים לא מעטים אחוזי הנכות שנקבעו ביחס לאדם מסויים אינם משקפים בפועל את מצבו הרפואי העכשווי, מה שמונע ממנו מלממש את זכויותיו הלגיטימיות וליהנות מקצבת נכות, כפי שנקבע בחוק.
מסיבה זו, ומתוך ההכרה בחשיבות העניין, נקבע בנהלי הביטוח הלאומי כי כל אדם זכאי לערער על אחוזי הנכות שנקבעו לו, כאשר על מנת לעשות כן, מחובתו של המערער לפנות בראש ובראשונה לרופא תעסוקתי מוסמך, אשר מתפקידו לבחון פעם נוספת את מצבו הרפואי של הפונה, ואת מידת אי כשירותו לעבודה.
לאחר ביצוע הבדיקה, ובמידה והרופא התעסוקתי משתכנע שאכן אחוזי הנכות הקיימים אינם מייצגים נכוחה את מצבו הרפואי של הפונה, עליו לפרט את הסיבות לכך בטופס מיוחד, אותו הפונה מעביר לגורמי המוסד לביטוח לאומי.
בשלב הבא, ולאחר מסירת הבקשה, הפונה יידרש לעבור בדיקה מחודשת על ידי ועדה רפואית, כאשר בדיקה זו נדרשת לכלול גם בדיקה פיזית, ולא רק על סמך המסמכים הרפואיים בלבד. בעקבות הבדיקה המחודשת, בסמכות הוועדה להכריע האם אחוזי הנכות שנקבעו לפונה ישונו בעקבות הבדיקה המחודשת (לחיוב או לשלילה), או שיוותרו במצבם הקודם.